Opće informacije:
Naziv studija: Diplomski studij iz PODUZETNIŠTVA
Nositelj studija: Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku
Izvođač studija: Ekonomski fakultet u Osijeku
Trajanje studija: 2 godine (diplomski)
Uvjeti upisa na studij: završen preddiplomski studij (studenti sa završenim preddiplomskim usmjerenjenjem iz poduzetništva i ostalih smjerova na ekonomskom studiju upisuju se na diplomski studij iz poduzetništva bez dodatnih zahtjeva; ukoliko se upisuju studenti sa drugim preddiplomskim studijima, bit će određeni predmeti koje će student morati upisati – prerequisites)
Izvedbeni plan – Diplomski studij – Poduzetništvo
Brošura – Diplomski studij – Poduzetništvo
Diplomski studij: završetkom diplomskog studija iz PODUZETNIŠTVA student stječe kompetencije razumijevanja procesa rasta poslovnog pothvata temeljeno na znanju i inovacijama, tj. osposobljava se za vođenje poslovnih sistema s potencijalom rasta.
Akademski naziv: Magistar, magistra (mag.) ekonomije, završetkom diplomskog studija
Uvod
U skladu s uočenim regionalnim i nacionalnim potrebama, Fakultetsko vijeće Ekonomskog fakulteta u Osijeku, Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku je prihvatilo koncepciju pokretanja 5. svibnja 2004. godine Zavoda za međunarodne poduzetničke studije, kao studijskog smjera na Ekonomskom fakultetu u Osijeku, koji će obuhvaćati:
– obrazovnu vertikalu od preddiplomskog, diplomskog i postdiplomskog studija
– Life Long Learning program – kratke obrazovne programe za poduzetnike (u suradnji sa Centrom za poduzetništvo u Osijeku)
– istraživačke (znanstvene i aplikativne) aktivnosti iz poduzetništva
Razlozi za pokretanje studija
Tri su temeljna razloga za strategijsko opredjeljenje prema poduzetništvu:
– Nezadovoljene potrebe za poduzetničkim obrazovanjem (potražnja)
– Nezadovoljavajuća ponuda
– “Hvatanje” koraka s tendencijama u razvijenom svijetu
Nezadovoljene potrebe/potražnja
– visoka nezaposlenost u Hrvatskoj i iznadprosječna nezaposlenost u istočnoj Hrvatskoj očito zahtijevaju promjenu u osposobljavanju mladih: potrebno je povećati kapacitet mladih za samozapošljavanje, a zatim kapacitet zaposlenih za upravljanje rastom poduzeća temeljeno na znanju i inovacijama. Proces restrukturiranja velikih javnih poduzeća, te restrukturiranje vojnih snaga intenzivirat će problem osposobljavanja za samozapošljavanje i upravljanje malim i srednjim poduzećima s potencijalom rasta. Istovremeno, istočnu Hrvatsku obilježava najniža razina poduzetničke aktivnosti mjereno TEA indeksom: na 1 novoosnovano poduzeće na 100 odraslih stanovnika (18-64 godina starosti) u istočnoj Hrvatskoj dolazi 4,3 u Zagrebu i 3,1 istih takvih poduzeća u Istri.
Nezadovoljavajuća ponuda
U Hrvatskoj nema preddiplomskih studija niti diplomskih studija iz poduzetništva. Jedino na Sveučilištu J.J. Strossmayera u Osijeku u okviru ponude Ekonomskog fakulteta u Osijeku postoji program za stjecanje magisterija znanosti iz poduzetništva.
“Hvatanje” koraka s tendencijama u razvijenom svijetu
U SAD postoji oko 500 sveučilišnih programa iz područja poduzetništva, i to prvenstveno na svim najbolje rangiranim sveučilištima. U Evropi, prednjači Velika Britanija i skandinavske zemlje. Razlog takvim tendencijama je u prepoznavanju potreba razvoja poduzetničke kulture i sektora malih i srednjih poduzeća, koji je u svim tim zemljama dominantan izvor zapošljavanja (oko 90 %).
Europska unija je prepoznala prioritetnu važnost poduzetničke kulture u stvaranju konkurentnosti, te su pokrenute brojne inicijative za jačanje sveučilišnog obrazovanja za poduzetništvo. Dva su temeljna dokumenta EU koja obvezuju i Hrvatsku:
– European Charter for Small Enterprises, 2000. – Hrvatska je potpisala prihvaćanje obveza iz tog dokumenta 2003. godine. Od deset točaka, prva je obrazovanje i training za poduzetništvo (Education and training for entrepreneurship) za podizanje poduzetničke kulture.
– Entrepreneurship in Europe, Green Paper, European Commission, 2003., koji definira poduzetništvo kao način mišljenja i proces kreiranja i razvoja ekonomske aktivnosti kroz kombiniranje preuzimanja rizika, kreativnosti i/ili inovacija sa kvalitetnim upravljanjem, unutar novog ili već postojećeg poslovnog sistema.