Brisel – konferencija o franšiznom poslovanju

07.11.2006.

U Briselu se 24. i 25. listopada 2006. održala Konferencija o franšiznom poslovanju u organizaciji Europske franšizne federacije (EFF) i Internacionalnog franšiznog udruženja (IFA). Na ovom poslovnom susretu vodećih multinacionalnih franšiznih kompanija prisustvovala je i Hrvatska Udruga za franšizno poslovanje koju su predstavljali Ljiljana Kukec (studentica 7. generacije PSP-a), predsjednica, Aleksandar Erceg (predavač na Ps Poduzetništvo) ispred osječkog Centra za franšizu i Žana Čanađija, voditeljica franšiznog poslovanja bio&bio trgovina. O samoj konferenciji pročitajte više u nastavku. Hrvatska Udruga za franšizno poslovanje ove je godine postala članica Europske franšizne federacije koja okuplja samo nacionalne udruge za franšizu koje zadovolje stroge kriterije EFF-a. Ova federacija nudi pomoć svojim članicama u općem prepoznavanju franšiznog poslovanja, postavljanju standarda za franšiziranje te upoznavanje s pravnim aspektima davanja i primanja franšize, a sve uz uvjet poštivanja etičkog kodeksa franšiznog poslovanja. Hrvatska udruga za franšizno poslovanje postoji od 2002. godine i od tada aktivno djeluje na promicanju franšiznog poslovanja. Osim velikog broja kraćih edukacijskih radionica, Udruga je organizirala 3 savjetovanja i 3 sajma franšiznog poslovanja, objavila nekoliko publikacija na temu franšiznog poslovanja i seriju članaka u raznim stručnim časopisima. Udruga radi na lobiranju za bolje pozicioniranje franšiznih pothvata pri bankama, institucijama i svim onim tijelima koje franšizodavcima mogu pomoći pri pronalaženju potencijalnih franšizoprimaca. Prema istraživanjima Hrvatske udruge za franšizno poslovanje i u Hrvatskoj franšizno poslovanje ima značajni udio u zapošljavanju i generira oko 16.000 radnih mjesta. Na međunarodnom konferenciji o franšizi u organizaciji EFF i IFA, predstavnik Centra za Franšizu iz Osijeka, A. Erceg moderirao je okrugli stol na temu “Stimuliranje razvoja franšiznog poslovanja u okolini poput Republike Hrvatske”. Tijekom uvoda istaknuto je da se franšizno poslovanje u Republici Hrvatskoj još uvijek nalazi u ranoj fazi razvoja te da trenutno ne postoji pravna osnova (npr. Zakon o franšizi ili neki drugi pravni propis) koji bi regulirao sklapanje franšiznog odnosa. U Republici Hrvatskoj djeluju dva Centra za franšizu u Osijeku i Zagrebu te postoji krovna udruga za sve franšizodavatelje – Hrvatska udruga za franšizno poslovanja. Prema anketi provedenoj među tri interesne grupe za franšizno poslovanje (poduzetnici, bankari i odvjetnici) postoji nekoliko industrijskih sektora koji imaju značajne šanse za uspjeh u franšiznom poslovanju, a to su: turistički sektor, maloprodaja, sektor ugostiteljstva – posebice “fast food” restorani, te uslužni i informatički sektor. Najveće probleme anketirani vide u činjenici da franšizno poslovanje nije poznato poduzetnicima, nedostatku infrastrukture za pomoć pri pokretanju franšiznog poslovanja i zakona i propisa koji bi to pratili te problemi s bankarskim sektorom koji nije upoznat s franšiznim poslovanjem. Ono što se trenutno čini za stimuliranje franšiznog poslovanja je serija seminara koje će diljem Republike Hrvatske provesti Centar za franšizu u Osijeku zajedno s USAID-ovim projektom Poduzetna Hrvatska. Oba Centra u Osijeku i Zagrebu rade na promociji franšiznog poslovanja putem medija (radio, TV, novine), objavljivanjem informacija na Internet stranicama (www.fransiza.hr, www.fip.com.hr), kontaktiranjem s zainteresiranim stranim i domaćim franšizodavateljima te u pomaganju potencijalnim franšizodavateljima u stvaranju njihovih franšiznih sistema. Hrvatska udruga za franšizno poslovanje i Centar u Zagrebu organiziraju godišnji Franšizni forum FIP na kojem se direktno susreću ponuda i potražnja za franšiznim poslovanjem. Sudionici okruglog stola složili su se s činjenicom da je napravljeno puno posla po pitanju promoviranja i stimuliranja franšiznog poslovanja u Republici Hrvatskoj tijekom nekoliko proteklih godina, ali i da je pred nama još dugačak put ka potpunoj promociji franšiznog poslovanja.